Byta lösenord

Det finns två sätt som du byta lösenord på, beroende på om du kan ditt nuvarande lösenord eller inte. Om ingen av alternativen fungerar kan du höra av dig till IT-helpdesk.
Om du kan ditt nuvarande lösenord
Byt lösenord här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Skriv din e-postadress och klicka på Nästa
- Om du inte sitter på kommunalt nätverk, välj även en autentiseringsmetod och logga in med den
- Om du sitter på kommunalt nätverk behöver du bara logga in med ditt användarnamn och lösenord
- Nu kommer du till sidan ändra lösenord
- Fyll i Nytt lösenord
- Fyll i Bekräfta nytt lösenord
- Klicka på Skicka
- Klart!
Om du inte kan ditt lösenord
Återställ ditt lösenord här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Skriv din e-postadress i det övre fältet
- Skriv de tecken som visas i bilden i det fältet under
- Klicka på Nästa
- Om sidan inte hittar din e-postadress så har du inte registrerat en verifieringsmetod. I så fall får du kontakta IT-servicedesk för att få hjälp att återställa ditt lösenord.
- Välj hur du vill få verifieringskoden, antingen via sms, från din engångskoddosa eller från Microsoft Authenticator-appen.
- Om du väljer sms får du skriva rätt nummer i textfältet (I texten ovanför står de två sista siffrorna i telefonnumret)
- Fyll i koden som du fått antingen på SMS, engångskoddosan eller Microsoft Authenticator-appen, beroende på vad du valt.
- Klicka på Nästa
- Fyll i ditt nya lösenord i båda textfälten
- Klicka på Slutför
Observera att det här alternativet bara fungerar om man redan har en återställningsmetod registrerad. Om du inte har det kan du göra det själv här Länk till annan webbplats. förutsatt att du är uppkopplad på kommunalt nätverk, annars får du ta hjälp av IT-servicedesk för att registrera en återställningsmetod.
Regler för lösenord
Lösenordet ska bestå av minst 8 tecken, innehålla minst en stor och en liten bokstav, en siffra samt får inte vara ett lösenord du haft förut. Lösenordet får inte innehålla åäö.
Efter ett byte
På telefonen kommer Outlook-appen att visa en "Logga in" - ruta längst ner på skärmen, där du får logga in med någon typ av tvåstegsfaktor. Du kan även behöva logga in igen på system där du vanligtvis kommer in automatiskt, som exempelvis Wifi (vkSurfPersonal), Outlook på datorn och Teams.
Om du har en personlig Värmdö-dator och byter lösenord från externt nätverk så märker datorn inte det. I så fall behöver du koppla upp dig med Värmdö VPN och därefter låsa datorn (Windows-knappen + L) och logga in igen med det nya, så synkas lösenordet till datorn.
Kontakt
Om du inte lyckas byta lösenord på egen hand är du välkommen att kontakta IT-servicedesk.
IT-servicedesk
itsupport@varmdo.se
08-570 485 00